Vandaag opende het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed de expo "Dit Zien Wij". 44 hedendaagse beelden, 44 beelden uit Wereldoorlog I. Elk met een uniek verhaal dat vertelt welke Limburgse landschappen en gebouwen we het bewaren waard vonden en vinden. De hedendaagse beelden, één per Limburgse gemeente, werden geselecteerd uit de 975 inzendingen voor de fotowedstrijd. Uit die selectie stelde de jury vervolgens ook een top 10 samen. Michiel Aerts won de hoofdprijs met zijn foto van de 1000-jarige eik in Lummen.
“Het geheel toont hoe erfgoed mee onze identiteit bepaalt. Wat we zien, vertelt immers wie we zijn.”, legt gedeputeerde van Cultuur, Erfgoed en Toerisme Igor Philtjens uit.
"Dit Zien Wij": een fotowedstrijd en een expo met 44 hedendaagse en 44 historische foto’s van bijzondere Limburgse gebouwen en landschappen
Op Openmonumentendag 2017 gaf het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) het startschot voor het project "Dit Zien Wij". Elke Limburgse gemeente selecteerde een bijzondere foto uit Wereldoorlog I en stelde het gebouw open. En het PCCE lanceerde een wedstrijd om bijzonder Limburgs erfgoed – landschappen en gebouwen – te fotograferen.
De wedstrijd leverde maar liefst 975 foto’s op. De jury bestaande uit Dirk Reynders (LUCA-School of Arts), Robrecht Jansen (Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium), Luc Daelemans (hoofd fotodienst Het Belang van Limburg), Caroline Vincart (Fotomuseum Antwerpen), Maarten Goossens (NIKON), Hubert Van Eygen (Kinrooi) en Mark Dusar (Sint-Truiden), Sandro Claes en Dirk Bouve (PCCE) selecteerde 44 hedendaagse foto’s, één voor elke Limburgse gemeente.
De expo combineert ze met 44 historische foto’s – waaronder 13 bijzondere glasnegatieven - uit Wereldoorlog I.
“Het verhaal is telkens net zo belangrijk als de foto zelf. De kleine verhalen uit elke Limburgse gemeente vormen samen opnieuw één groot geheel dat ons vertelt waar we vandaan komen en waar we naartoe kunnen. ‘Dit Zien Wij’ is dan ook een mooi vervolg in het herdenkingsproject ‘Limburg 1914-1918. Kleine verhalen in een Groote Oorlog’, dat zowel nationaal als internationaal werd gelauwerd. Om de manier waarop het betrokkenheid vergroot. Om de verfrissende kijk op erfgoed. En om de vernieuwende aanpak om ons erfgoed levendig te houden bij een breed publiek.”, kadert gedeputeerde Igor Philtjens het project in het grotere verhaal.
De wedstrijd: van 44 winnaars en tot een top 10
Alle 44 geselecteerde fotografen krijgen, behalve een plek in de expo en de catalogus, een boekenpakket van het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed.
Top 10
De jury stelde ook een top 10 samen: deze winnaars slepen nog een extra prijs, aangeboden door de projectpartners, in de wacht.
- De eerste prijs, een Nikon 5600 camera, gaat naar Michiel Aerts voor zijn foto van de Duizendjarige Eik in Lummen. Zijn foto is een pleidooi voor het behoud van de boom, én van zo veel mogelijk andere bomen, als natuurlijke luchtzuiveringsinstallatie.
- De tweede prijs ging naar Kevin Vaes die een foto maakte van een typische woning in de Genkse Wijk Meibosch, voor hem zowel vanuit architecturaal als sociaal perspectief het bewaren waard. Hij mag een dag op pad met fotograaf, onder meer voor Het Belang van Limburg, Luc Daelemans.
- De derde plaats, goed voor een vakantiecheque ter waarde van 250,00 euro van Toerisme Limburg, is voor Veerle Rocourt die in Gingelom een vierkantshoeve fotografeerde. Deze hoeve symboliseert voor haar een belangrijk stuk geschiedenis, roerend en onroerend erfgoed.
- Joep Buysen krijgt de vierde prijs, een exclusief bezoek achter de schermen van het atelier van de glasnegatieven in het KIK (Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium). Zijn foto is er één van een klein gebouwtje op de Kinkenberg in ’s-Gravenvoeren, één van de overgebleven "brakskes", noodhuisvesting voor Voerenaren na de Eerste Wereldoorlog.
- Een foto van het interieur van het Kasteel van Heers levert Luc Geets de vijfde plaats op. Hij mag in het Fotomuseum in Antwerpen zijn eigen foto op glasnegatief maken. Omdat hij als medewerker bij de telefoonmaatschappij vaak in het toen nog bewoonde kasteel kwam, ligt zijn keuze voor dit bijzondere erfgoed voor de hand.
- De fotografen op plaatsen zes tot tien krijgen een boekenpakket van het Fotomuseum in Antwerpen. Het zijn:
- Eline Smolders (6), Spoorwegbrug, Lanaken
- Marleen Maris (7), Abdij van Herkenrode, Hasselt
- Erik Jamar (8), Veemarkt, Sint-Truiden
- Rik van de Konijnenburg (9), Kloosterkerk van Onze-Lieve-Vrouw-ter-Riviere, Bree en
- Iris Liket (10), Vliegcub Sanicole, Leopoldsburg / Hechtel-Eksel.
“Het zijn stuk voor stuk sterke beelden. Ze capteren aspecten van Limburg, van ons verleden en van onze toekomst. Zo dragen ze niet alleen een emotionele waarde in zich, maar wijzen ze ook op de grotere erfgoedwaarde van bekende trekpleisters én onbekendere parels. Ze vertellen de geschiedenis van onze provincie én hebben haar – in meerdere of mindere mate - mee vormgegeven.”, besluit gedeputeerde Igor Philtjens.
De expo: 44 nieuwe en 44 historische beelden en verhalen
De expo "Dit Zien Wij" confronteert, op groot formaat, de 44 hedendaagse foto’s en verhalen met 44 foto’s en verhalen uit Wereldoorlog I. De 44 historische foto’s zijn van lokale fotografen, maar ook van Duitse fotografen, die het Belgisch kunstbezit inventariseerden en er haarscherpe glasnegatieven van maakten.
De beelden en verhalen zijn ook gebundeld in een catalogus, te koop voor 5,00 euro in de expo.
De expo is nog tot 15 juli te zien in het Casino in Beringen en daarna, van 15 augustus tot 15 september, in het GlazenHuis in Lommel.
Meer info
Meer info over de expo vind je op www.ditzienwij.be, over de wedstrijd en het overkoepelende herdenkingsproject op www.limburg1914-1918.be.