Waarom dit reglement?
Onroerend erfgoed is een speerpunt voor de provincie Limburg. Het bepaalt onze identiteit, het voedt onze creativiteit, het bepaalt het uitzicht van Limburg voor de Limburgers en voor toeristen.
De provincie Limburg is vanaf 1 januari 2018 enkel nog verantwoordelijk voor onroerend erfgoed; roerend en immaterieel erfgoed zijn bevoegdheden van de Vlaamse overheid, de steden en gemeenten. De provincie bouwt zijn werking rond onroerend erfgoed verder uit door een sensibiliserende en ondersteunende rol op te nemen.
Het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) bouwt een algemene werking rond onroerend erfgoed uit op het gebied van expertisedeling, participatie en educatie. Het wordt hierin bijgestaan door Monumentenwacht Limburg dat instaat voor het behoud en beheer van Limburgs Onroerend erfgoed.
Dit subsidiereglement ondersteunt lokale actoren om kwaliteitsvolle projecten rond onroerend erfgoed uit te werken en die een bovenlokale uitstraling te geven. Projecten kunnen inzetten op alle aspecten van de omgang met onroerend erfgoed: zorg, bewaring, onderzoek en ontsluiting.
Maximaal kan 60 % van de totaalkosten van het ingediende project gesubsidieerd worden, met een maximum van 25.000,00 euro. Aanvragen voor een subsidie kunnen uiterlijk 1 april (eerste beoordelingsronde) of 1 oktober (tweede beoordelingsronde) ingediend worden. Na een advies van de “Commissie Onroerend Erfgoedprojecten” beslist de deputatie of de aanvraag al dan niet in aanmerking komt voor een subsidie en bij toekenning van een subsidie welk subsidiebedrag wordt toegekend.
Om de kwaliteit van de ingediende projecten te kunnen opvolgen, kan het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed bij de opmaak van de subsidieaanvraag ondersteuning bieden.
Voor wie is dit reglement bestemd?
Dit reglement is bestemd voor intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, voor lokale besturen zoals gemeenten, autonome gemeentebedrijven en kerkfabrieken, voor vzw’s en feitelijke verenigingen.
Hoe een subsidieaanvraag indienen?
Voor het indienen van een dossier in het kader van dit reglement moet u gebruikmaken van een standaardaanvraagformulier.
In het reglement wordt duidelijk aangegeven welk aanvraagformulier u moet gebruiken.
Download het aanvraagformulier en vul het digitaal in.
Via onderstaande contactgegevens kun je meer info of het aanvraagformulier opvragen.